Freephone number:

0800 38 38 38

Das Big Business der Putzfrauenagentur

Innerhalb von zehn Jahren baute ein Unternehmer-Ehepaar aus dem Zürcher Oberland eine Putzfrauenagentur auf, die mittlerweile über 1200 Mitarbeiter zählt. Ihr USP: die Rekrutierung der passenden Raumpflegerinnen für den Einsatz im Privathaushalt – und dies in der ganzen Schweiz. Wie diese Erfolgsstory aussieht, versuchten wir im Gespräch mit der 51jährigen CEO der Putzfrauagentur, Lilian Kellenberger, herauszufinden.

 

Lilian Kellenberger empfängt mich mit einem strahlenden Lächeln zum Interview. Ihre Haare strubbelkurz und so wirkt sie auf mich um ein Vielfaches jünger als die Zahl, die ich auf Ihrem CV entnehme: 51. Die gelernte Bankerin verfügt über ein natürliches Flair für Zahlen. „Ich liebe es Zahlen zu analysieren, Budgets zu machen, aber stets in Zusammenhang mit Menschen!" erzählt sie uns eingangs. „Ich hasse Routine und liebe alles Neue" ergänzt sie flugs nach einigem Überlegen. Und man sage ihr nach, dass sie ein Talent habe, Menschen zu motivieren, erzählt uns die CEO der Putzfrauenagentur über ihre Zweitkarriere. Die erste durchlebte sie in der Bankenwelt – und damit in einer Zeit, wo Frauen im Banking noch reichlicher als heute untervertreten waren. „Schon als Kind beeindruckte mich die Ruhe in einem Kassenschalter, diese Seriosität".

 

Also begann die junge Lilian Kellenberger mit einer Banklehre bei der Credit Suisse – fand aber in dieser Ausbildung alles andere als ihren Traumjob: „Ich war wahnsinnig enttäuscht – ich hatte etwa anderes erwartet, mehr Menschen, mehr Abwechslung, weniger Routine". So plante sie bereits ihren Ausstieg aus der Branche – doch es kam, wie sie oft im Leben, anders. „Weil ich die Lehre mit guten Noten abschloss, hab ich die Chance bekommen mich in der Abteilung Kommerz vorzustellen. Ich konnte mir schlicht nichts darunter vorstellen und bin leicht rebellisch dort mit einem weinroten Overall und weissen Cowboystiefeln reinmarschiert" – Lilian Kellenberger lacht herzhaft. Es sei ein wenig Trotz dabei gewesen, gibt sie grinsend zu. Doch das Glück wollte es, dass sie mit jemandem dabei in Kontakt kam, der ihre spätere Karriere überhaupt ermöglichen würde. Genauso sprudelig, neugierig und interessiert wünschte man sich nämlich neue, junge Mitarbeiter in der Abteilung. Und frischen Wind versprach die junge Lilian Kellenberger mit diesem Outfit ja durchaus. „Ich konnte gar nicht glauben, dass sie mich nahmen!" – Aber es hiess später, sie sei genau die unkonventionelle junge Frau, die man suchte. Die Arbeit in dieser Abteilung gab ihr tiefergehende Einblicke und damit genau das, was sie sich immer wünschte. „Mein damaliger Chef wurde zu meinem Mentor, den ich noch immer treffe – er ist lustigerweise der Mann, der mich am meisten geprägt hat" so die Unternehmerin heute.

 

Ladies Drive: Inwieweit hat Sie Ihr Mentor beeinflusst und geprägt?

Lilian Kellenberger: Er hat mir gezeigt, wie man an Situationen rangehen kann, wie man Probleme lösen kann. Die Art und Weise wie er mit den Leuten gesprochen hat und wie er versucht hat herauszufinden, was hinter ihrer Idee steckt und was sie bewegt. Und ob man bereit ist, dafür als Bank Geld zu geben - und wie viel man gibt. Das hat mich sehr beeindruckt.

 

Wie ging Ihre Karriere dann weiter?

Ich hatte Erfolg, ich wurde befördert.

 

Bis zu welcher Funktion?

Ich war Mitglied des Kaders, in einer Filiale ausserhalb von Zürich. Doch dann begann sich der Firmenbereich stark zu verändern. Ich hatte zu einer Zeit auf der Bank gearbeitet, als man noch ganz unterschiedliche Branchen und Grössen betreuen könnte. Vom Coiffeurladen bis zum grossen Reiseveranstalter hin. Dann wurden Strukturen eingeführt die vieles veränderten. Branchen wurden zusammengelegt und Segmente eingeführt was die Grösse eine Firma anging. Darum habe ich mich entschlossen in den Privatkundensektor zu wechseln und ein Team zu leiten. Der Erfolg ist mir auch dort treu geblieben. Dies unter anderem, weil ich ein wirklich tolles Team hatte und mir die Führungsaufgabe sehr viel Spass bereitete. Und ich bin von meinem eigenen Erfolg immer etwas überrannt worden. Es war verrückt. Bei allem was ich machte, gelang es mir immer die hohen Ziele zu übertreffen. Dann hat sich die ganze Bankbranche angefangen zu verändern. Aus der einst so grünen Berater-Wiese wurden immer mehr Regelungen und Vorgaben eingeführt, so dass ich mich nicht mehr richtig entfalten konnte. Ideen waren nicht mehr gefragt und so kam ich mir immer mehr wie eine Blume vor, die langsam verdurstet. Zu diesem Zeitpunkt machte ich mir Gedanken, in welche Richtung es weiter gehen könnte in meinem Leben.

 

Und wohin ging die Reise?

Mein Partner gründete drei Jahre zuvor die Putzfrauenagentur. Ich habe ihn unterstützt, auch finanziell, weil ich gut verdient hatte und war bereits in der Konzeption involviert. Das waren schwierige Zeiten, denn wenn man 25 Jahre auf der Bank gearbeitet hat, ist man Banker mit Leib und Seele. Da war ich 42. Zu diesem Zeitpunkt wurde die Putzfrauenagentur immer grösser, es waren schon mehrere Agenturen in Franchise angeschlossen, die man betreuen musste. Und so kam es zum Entscheid, dass mein Lebenspartner die Betreuung der Franchise-Partner übernahm und ich seine Agentur neu als Geschäftsführerin betreute.

 

Die Putzfrauenagentur war damals schon eine AG?

Nein, damals noch eine GmbH und drei Jahre alt. Man hat gesehen, dass es funktioniert, aber man hat nicht geahnt, was für ein Potenzial da noch dahinter steckt. Der Gang in die Selbstständigkeit machte mir am Anfang aber auch ein wenig Angst. Das hat mich lange bis in meine Träume verfolgt und beschäftigt.

 

Wie haben Sie das abgelegt?

Nicht daran gedacht. Wegdenken, positiv denken. Ich wäre nicht eingestiegen, wenn ich nicht an die Firma geglaubt hätte. Ich bin aber auch ein Mensch, der wenn es erforderlich wird, mit weniger Geld leben kann. Vorraussetzung dafür ist für mich ein Umfeld zu haben das mich glücklich macht und eine Arbeit wo ich etwas bewirken kann. Diese Gewissheit zu haben, dass man selber die Ansprüche runterfahren kann, wenn es erforderlich ist, gibt einem mehr Lockerheit. Mittlerweile bin ich seit sieben Jahren in der Putzfrauenagentur AG. Seit drei Jahren teilen wir uns die Führung - ich bin die operative Führung und betreue alle 15 Agenturen in der Schweiz und mein Partner Adrian Gsell ist für die strategische Führung verantwortlich.

 

Was ist das Business Model der Putzfrauenagentur?

Sorgsam ausgewähltes Personal für den B2C Markt. Unsere intern geschulten Aussendienstpersonen besuchen den Privatkunden in seinem Haus oder Wohnung. Sie erklären ihnen unser Konzept und gehen mit ihnen durch jeden Raum, nehmen detailliert auf, was dem Kunden wichtig ist, gehen auf heikle Punkte ein – zum Beispiel Räume oder Möbel, die wir nicht berühren dürfen und beraten sie wenn nötig. Wenn der Kunde zusagt, wird die passende Reinigungskraft zugeteilt. Der Erfolg steht und fällt mit der Fähigkeit, nicht nur eine gute Raumpflegerin zu suchen, sondern auch die richtigen Menschen zusammenzubringen. Wir nehmen uns viel Zeit bei der Rekrutierung der Mitarbeiterinnen und der genauen Analyse der Kundenbedürfnisse. Wir versuchen bei jeder Raumpflegerin zu erkennen was für ein Typ Mensch sie ist und was sie besonders gut kann und was weniger gut. Das ist zentral. Denn die Zusammenarbeit setzt Vertrauen voraus – und zwar auf beiden Seiten. Wir sind organisatorisch gesprochen das Mutterhaus, der Franchisegeber. Wir haben im Moment 15 Agenturen, davon sind 11 Franchise-Agenturen. Insgesamt managen wir 1200 Personen in der ganzen Schweiz.

 

Das ist ein ganz schön grosser Job!

Ja, ist es. Aber auch bei den eigenen Agenturen (Tochtergesellschaften der AG) hat es eine Agenturleiterin vor Ort die wiederum von mir betreut und geführt wird. Im Management (Agenturleitung) haben wir übrigens nur ein Drittel Männer, bei den Raumpflegerinnen sind es zu 100% Frauen – die Kunden wünschen das so! Selbst unsere homosexuellen Kunden möchten keinen Mann sondern eine Frau für die Reinigung im Privathaushalt.

 

Können Sie nach zehn Jahren das Erfolgskonzept benennen? Was macht Ihren Erfolg aus?

Weil wir uns permanent Gedanken machen in welche Richtung es geht und wie wir die Agenturen entlasten können. Was müssen wir wo investieren, damit interne Abläufe einfacher oder effizienter funktionieren. Man kommt als Unternehmer immer wieder an einen Punkt, wo man spürt, dass man jetzt wieder etwas verändern muss. Ich hatte vor 5 Jahren die Idee mit unseren Aussendiensten. Das nicht mehr der Agenturleiter selber nach draussen zu den Kunden geht, sondern der Aussendienst. Als ich das zum ersten Mal an unserem Quartalsmeeting den versammelten Agenturleitern vorstellte, glaubte niemand, dass so etwas funktioniert. Alle hatten das Gefühl, man verliere zu viele Informationen, wenn man nicht selber beim Kunden vor Ort ist. Die Zusammenführung der passenden Raumpflegerin zum Kunde könne nicht funktionieren. Ich war als einzige anderer Meinung und habe es an meiner eigenen Agentur mit Erfolg ausprobiert. Es ist aber entscheidend, die richtigen Leute für den Aussendienst zu rekrutieren, gut zu schulen und die
passenden Hilfsmittel zur Verfügung zu stellen. Es hat perfekt funktioniert und war ein wichtiger Schritt weiter wachsen zu können. In der Zwischenzeit haben wir ca. 50 Aussendienstlerinnen in der ganzen Schweiz.

 

Und ist Wachstum weiterhin Ihr unternehmerisches Ziel?

Ein permanentes Wachstum sollte das Ziel von jeder Unternehmung sein. Allerdings legen wir sehr grossen Wert auf ein qualitatives und nicht nur quantitatives Wachstum. Unser primäres Ziel besteht darin, unsere Führungsposition weiter auszubauen.

 

Weiterführende Informationen: www.putzfrau.ch

 

Text: Sandra-Stella Triebl

Bilder: S.Credits

 

pdfLadies-Drive_03_12_2013.pdf126.81 KB

 

 

 

 

 

 

Google Reviews
4.7

Based on 1128 Reviews

Profilbild von Simon Zeiser
in the last week
A serious and quality company with a team of professionals. I can only recommend it with confidence!!!
Tunde sabadac
Profilbild von Simon Zeiser
in the last week
I am very happy with the service offered by the agency.
Andreea Iuliana Ernst
Profilbild von Simon Zeiser
2 weeks ago
We no longer let our regular domestic worker leave for a few hours a week: our home is as clean and tidy as we have ever managed to keep it for a long time in the midst of all the obligations. Finding our own specialist for a small workload per month had previously put us off, but it is practical that all mandatory social insurance is included in the agency's price. Even extra work, such as after our celebrations and parties, is handled courteously.
Prinzessin Alissa
Profilbild von Simon Zeiser
2 weeks ago
I am very satisfied with our cleaning help and the support provided by the Glattal cleaning agency. Maritza does an excellent job and is very reliable. She is also a very pleasant personality and I really appreciated her and her work. Many thanks to Maritza and team for our clean home!!!
Yvee W.
Profilbild von Simon Zeiser
3 weeks ago
Transparent services, their criteria and prices on the homepage. Competent and quick contact and introduction of the specialist. We are extremely satisfied with the processing, service and cleaning.
Marion Frei
Profilbild von Simon Zeiser
a month ago
Reliable, very kind and trustworthy cleaning pearl, always perfectly carried out work, fair price/performance, clean billing. I am very happy and satisfied
Karin Kappler
Profilbild von Simon Zeiser
a month ago
If you want to be hired as a cleaner, you will be questioned more here than at the police and asked about very confidential things that are not permitted under the Data Protection Act. You also have to send the documents twice and you don't know what A requires or B no coordination.
Peter PIT
Profilbild von Simon Zeiser
a month ago
The worst cleaning company in all of Switzerland. Look for cleaning staff just to have Teamleiter clean the house, without contract and without paying.. Arrogant office staff. I absolutely do not recommend this signature because it is not serious. My review is based on real facts. Attention ⚠️
Giovanna Integlia
Profilbild von Simon Zeiser
2 months ago
The organization works perfectly. The cleaner assigned to me is very reliable. It is a real pleasure to return to the cleanly cleaned apartment. Many thanks to the cleaning lady and the cleaning lady agency.
Roland Durner
Profilbild von Simon Zeiser
2 months ago
Super Service, Lg Ch. M
Josef Müller
Profilbild von Simon Zeiser
2 months ago
We really appreciate the use of Sevime, it makes our everyday lives much easier. Not only is she very flexible, she is also easy to reach and makes our apartment shine every time.
Vera Vock
Profilbild von Simon Zeiser
3 months ago
Aida does her job excellently and efficiently. She is also a very pleasant person and I really appreciated her and her work. The exchange with the Glattal agency has always been good and uncomplicated. Since I'm moving away, it's with a heavy heart that I have to say goodbye to Aida and the team. Of course, I will use the services of Putzfrau.ch again at my new place of residence. Thank you very much Aida and team for the wonderful years with you!
adua 0502
Profilbild von Simon Zeiser
3 months ago
High quality reliable service
Martijn Moransard
Profilbild von Simon Zeiser
3 months ago
We have been working with Putzfrauenagentur for the last couple of months. Specifically, we have been collaborating with Ms. Stephany Nataly Marca Rivera. She is extremely thorough and professional. We couldn't be happier with the provided services.
Thodoris Rekatsinas
Profilbild von Simon Zeiser
4 months ago
We are satisfied with the work of the cleaning fairy and the agency. professional support, fast response time, good service,
Hansruedi Rupp
Profilbild von Simon Zeiser
4 months ago
I don't grade the agency, but rather the performance of my assigned cleaning assistant. Salima Hakizhimana has cleaned for me a few times now. She works independently, efficiently, is polite and very clean. I can only recommend it and hope that it cleans me for a long time.
Kiki Hunziker
Profilbild von Simon Zeiser
5 months ago
Top cleaning service! I am completely satisfied and can recommend this company without reservation. Everything was great!
Gerardo Orlandella
Profilbild von Simon Zeiser
5 months ago
I thought it was a shame that you first had to confirm any terms and conditions online, even though you had requested a home visit over the phone so that an offer could be made.
Talyaa
Profilbild von Simon Zeiser
6 months ago
The worst cleaning agency. Staff are neither trained nor provided with professional support. The customers are cheekily brushed off. Arrogant attitude from management. No responsibility is accepted for errors and damage. Stay away from this company.
Franz Ferdinand
Profilbild von Simon Zeiser
6 months ago
I would like to give 0 stars but that's not possible. If our cleaning fairy wasn't so good, I would cancel immediately. They have neither a feeling for people nor the ability to run a company. The employee on the phone is constantly annoyed, the owners only issue the invoice and are not interested in their customers at all and the "quality managers" are not worth the name.
Sabine Heinrich
Profilbild von Simon Zeiser
7 months ago
Very professional agency with competent and friendly employees. We are very satisfied in every respect and can only recommend them. We have already had some experiences - they are by far the best so far.
kw
Profilbild von Simon Zeiser
9 months ago
Our Mary is an angel. She cleans everything exactly how we want it. We are very happy with this choice. Everything works fine. Although we wish our cleaner spoke German and she doesn't, we are so happy with her that communication becomes less important. We are happy:-)
Helen Schneider
Profilbild von Simon Zeiser
10 months ago
Couldn't be more pleased with Ms. Nadzija Gradina @Putzfrauenagentur Kunz: thorough cleaning and a friendly, polite and considered presence!
Claudia Grant
Profilbild von Simon Zeiser
10 months ago
Our first 3 years were great, mostly thanks to the amazing cleaning person we had: reliable, professional, kind. Once they left, things started getting bad: no reliability on the part of the agency, 3 cleaning sessions canceled last minute with no replacement, poor organizational skills, no reactivity, and no proper follow up with customers. We've decided to terminate our contract with them.
Zineb Ait Bahajji
Profilbild von Simon Zeiser
10 months ago
Professional team with a high level of customer service and always solution-oriented and flexible. We have been very satisfied customers for almost 10 years and are happy to recommend the Greifensee cleaning lady agency!
Kathrin Morlock
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
I have tried their competitor before and was very much disappointed and was on a look out for a better service. Then I gave a chance to Putzfrauenagentur. They are amazing and exactly what I was looking for. Their agents are always on time and do a good job. I can highly recommend!
V. SPPL
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
We have a cleaner coming every two weeks for two hours. They are punctual and very efficient. I can highly recommend them.
Robert Cuny
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
I wasn't happy with the first cleaner. The agency was very accommodating and organized new help as quickly as possible. Now I am very happy with our new cleaning aid. She is very friendly, works cleanly, independently, cleans where it is necessary and she is very punctual. I can highly recommend the agency.
Monika Ramsauer
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
Putzfrauenagentur cleaned my flat and ironed my shirts every second week for over a year. I’m very happy with the services provided by Putzfrauenagentur and especially from Ismete. I never had any complains and I can definitely recommend Putzfrauenagentur if you are looking for professional cleaning services.
Florian Bozzone
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
I am very satisfied with the service provided by the Gnehm cleaning agency: it worked perfectly for me every two weeks for three hours of basic cleaning. If my cleaning pearl was unavailable, a replacement lady was immediately organized. Everything very professional. Recommended.
Irène Nager
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
We are very happy with our cleaning fairy Barbora. She does her job very well. We always look forward to coming home when she was there. The agency is also very accommodating and friendly. Very pleasant and personal advice. I would recommend it immediately.
Kevin Trachsel
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
The performance is basically ok. There are some areas that I would like to improve, which I have already communicated to File. It appears to have been somewhat superficially cleaned.
Heidrun Goth
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
We are very satisfied with S. K. She does a fantastic job, is very customer-oriented and extremely professional. We have been using the cleaning services for a few months now. The quality is very high and communication works flawlessly. A great relief for our everyday life! Thanks SK!
A G
Profilbild von Simon Zeiser
a year ago
Very friendly, efficient and uses initiative. Very happy with the service
Marie Geiger
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
I am always in a particularly good mood on the days when my apartment is cleaned. In the evening you come home and everything is perfect. I can now use this message to express my gratitude and also my joy in the service of the cleaning agency. Thank you very much for the great work
Patrick Stähli
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Everything is sparkling clean and much better than if I attempted cleaning myself. An absolutely worthwhile investment of money and a fantastic job by the person sent from the agency!
Hamsa S
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
top team
Jana Kündig
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Very expensive for a shallow cleaning that they provide. I was your customer. Of course, not anymore. I’m not mistaken you with anyone else. I got a link to leave a review, so here it is.
Mariia Zhandarova
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Lovely friendly lady cleaning our house, working very hard.
Olga Gericke
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Our angel does household chores very carefully and conscientiously. She has a very friendly nature - we are very happy
Evelyne Salie
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Excellent service, with superb employees.
Mark Jones
Profilbild von Simon Zeiser
2 years ago
Excellent experience.
Miguemon Miguemon
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
My experience with this company has far surpassed any other service that I've worked with in Zurich. Very professional, pay attention to detail, willing to work with you. I feel confident working with them.
Jenny Mesrie
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
We use the services of an employee of Putzfrauenagentur Kehl GmbH once a week and are very satisfied. She is always on time, cleans both of our bathrooms, vacuums and mops all the floors in the apartment and last but not least, she also dusts. The price performance ratio is very good. We hope that she will remain loyal to us for a long time.
Guido Boehme
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
excellent service! Thank you
Christine Kyburz
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
We have been customers of the cleaning agency for several years now and can only recommend the service. So far, without exception, all assignments have always been well planned and carried out and a replacement has always been communicated in good time during holidays. Our cleaning lady has always been 100% reliable and absolutely trustworthy and has always completed her work on time and very satisfactorily.
Christian Scholz
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Very satisfied
Katja Aeschlimann
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
I am very happy with the services of this company. Very easy to deal with in my opinion super well organized.
Claudia Ritschard
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Just a super professional service and company. If my usual cleaner is away they have a replacement set up automatically. I've been a customer for 8 years and will continue for a long long time. Highly recommended.
Luke Bragg
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Reliable and good service in the higher price segment. I am very satisfied with my cleaning lady and the service from the office. If you are absent, you will be informed in good time and a replacement will be offered. Small disadvantage: Only what was defined in the catalog is cleaned, i.e. obvious dust next to the agreed location is not cleaned. Still highly recommended, thank you!
Serge Danis
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Parfait and excellent quality!! I can them recommend!
Igor Golovakin
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Great price/value, professional and responsive service.
Sven Mangold
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
Very reliable and trusted service provided
Gerhard Steinrücken
Profilbild von Simon Zeiser
3 years ago
After some difficulties with staff at the beginning (reliability) we got now an excellent reliable help.
Volkmar Puempin
Profilbild von Simon Zeiser
4 years ago
MARION Grossen
Profilbild von Simon Zeiser
5 years ago
Arrogant and unprofessional. I required a check out cleaning and it took 2 weeks to finally get the person coming to see the flat after few cancellations at the last moment. And when she finally came all the questions were about agreeing to get a long term contract with them for the next flat. After i said that i'm not interested in long term cleaning, Manuela promised to make me an offer in 1-2 days and left. However no offer arrived from her and when i chased for a feedback she said that all their cleaning teams are not available at the date of cleaning and long after that. I didnt understand why i had to wait 2 weeks for her visit if she knew that they will not be able to clean. Ridiculous and unprofessional.
Anna B
Profilbild von Simon Zeiser
5 years ago
From the initial consultation, addressing needs, to communication and the effective execution of the cleaner, the company putzfrau.ch is highly recommended. Thank you for the great cooperation.
Rene Stöhr
Prev
Print
Email
MOD_MHPICONS_BOOKMARK_TITLE